Skip to main content

2 days being a housewife.

Seperti yang korang sume sedia maklum, aku 2 hari dok umah je. 2 hari yang bz walaupun tak masuk ofis. Sebab kena 100% concentrate on nia sebab dia meragam je. Lega sikit bila nia tido. Mmg most of the time pun nia tido je. Kesian nia, takde dah aksi2 memanjat.

aku ingat best dok umah, dapat buat kerja2 rumah, masak, kemas umah, mcm2 lagi la kerja umah kan.
Tapi, didapati, aku ni jenis yg takleh dok umah la. sebab nye, da 2 ari aku dok umah, kepala pening. 2 hari beturut2 aku telan actifast. Apsl eh? Sebab tak cukup rehat & tak cukup tido. Or mmg aku takleh kalo otak aku tak bekerja

Bila aku masuk ofis, rasa cergas je. Tapi kan bes kalo dapat dating ofis then bawak nia sekali kan. Sure lagi senang hati. Bole buat kerja, dalam masa yg sama nia dpn mata. Bes kan? Tunggu nia besa sikit nanti mama selalu la bawak nia dating ofis. Skang ni macam susah sikit la pulak.

Duduk umah pun bukan dapat kemas umah sgt. Disebabkan nia nak melekat je dgn mama dia. So kesimpulan nye, aku mmg takleh pegang jawatan sebagai fulltime housewife sebab aku tak bole berada dalam dunia kat umah je. Aku kene communicate dgn dunia luar. Kena begaul dgn orang lain.

Mmg la best dgn 24/7 dgn anak tapi macam aku cakp tadi la kalo bole keja + nia ade kat depan mata lagi bes kan!


macam- macam aksi nia bila tido. masih tak selesa lagi agaknya. dan aku rasa kesan ubat dia pun buat dia asyik tido je. tp suhu mmg da ok. mengambil nasihat rakan2 rakan sekalian, aku tak bungkus nia dah. lepas ni kena amalkan petua yg korang bg. tq ek! time ni aku rasa dia mimpi dia merangkak kot. heheh.. tu pasal dia tido style macam ni..

Comments

Jiey^Mien said…
Hamboi Nia.. Kamu ni anak dara, mana elok pose ginih.. Hehhehe.. Nnt besar marah mama coz letak gambar Nia menonggeng camni.. :P
azyyati anuar said…
syoknyer tgk nia tdo...sebijik cam mama die tdo...hehe...
~chekuna~ said…
hai alya.. masa mula kakna benti keje.. kira mcm bengong je rasanya.. ala2 dah org meroyan.. blur..sbb tak tahu nak ckp dgn sapa..bila abg dah pi keje.. jiran pun xde.. lama2 dah biase ler..sbb hubby tak bg kerje gak..suh jg anak.. so..what to do.. tapi skrg kalu kene keje balik.. 100% kekok lah rasanya..
amal_fc1303 said…
ye la bg ubat selesema mmg la dia tdo je wyeh..
xpe bg dia tdo.
xda la dia xlalu diam nnt..
fazilzura said…
mak aii .. siap ada posing tonggong lg tuh..


* besh nye dok umhhh
[I][T][A] said…
alya tak biasa duk umah kot... tu sebab pening kpala... bawa nia pegi ofis alamaknyer tak buat kejalah alya...

P/S : Comellah plak nia tido mcm tu... :)
OneSimpleMother said…
comeynya nia tido nonggeng ni.. geram tengok..

cik mas pun macam chekuna jgak. mula2 benti keje rasa macam mengong pun ada. da 10 tahun keje tetiba lak kene benti keje. tapi skang dah setahun menganggur. rasanya kalau abg suh keje pun cik mas tak mo kott.. dah syiok dok umah... :)
wanie md zain said…
wani dah email tau...untuk yani...
Mrs. Simplicity said…
jiey : ni la pose tido nia yg aku plg suka setakat nih. heheh.. nanti besar sure dia ngamuk aku ltk gmbr ni. hehehe..

along : wei, sejak aku operate besalin aritu mane penah aku tido cmni weh. skang ni je baru2 nak tido menerap balik. tido menonggeng mane penah wei

chekuna : kak na housewife eh skang? waa.. da biasa mesti la tak kekok kan? mcm alya ni, jd dungu dok umah jek. hehe..

ina : bosan la weh tgk nia tido je. tak dpt main2 dgn dia. mane ade dia makan ubat selsema. ubat demam tu je dose dia kuat..

zura : sehari 2 bes lg kot, tp kalo kena dok umah je, tak tahan den..

ita : tu la pasal. mmg tak biasa..tp kadang jeles tgk org jd fulltime housewife nih ;)

cik mas : housewife gak ke? hehehe... jeles pulak! heheh..

wani : da dapt email..tq sebab invite. insyaAllah rania dtg jumpe najla :)
OneSimpleMother said…
alyyani, ada award utk awk ye.. :)
nizza-abira said…
Alahai nia, sampai gitu skali dia tido. Aunty doakan nia cepat2 sembuh ye... :)
shah-ila-ain said…
haii nia dah sehat ke...kesiannyerr...mcm ain hari tuhh dia demam panas gak..lepas demam kebah ain kene campak...

badan ain sume sakit2 kot pasal dia dok tak selese jerr mel tengok...mak mel suh bawak ain p urut..

ain kene urut dgn sorang bidan tuhh...dia memang pandai urut...lepas kene urut 3 hr ain sehat cergas...alhamdulillah...moga2 nia pun cepat sehat k....demam cari akal ...
Mrs. Simplicity said…
cik mas : tq!

nizza : aunty nizza, nia da ok, harap nia tak sakit2 dah :)

mel : ain pun sakit gak ke? risau ga taku campak aritu. tp nia da kena masak 3 bulan aritu. so ni high fever. lepas da sihat, dia kua ruam pulak. skang da ok. bidan mel tu bole urut baby gak ke?
shah-ila-ain said…
tanye lah pasal anak kite nie tgh lasak..takut dia tersalah urat ke ape...ain hr tuhh dia asyik kene kembung n skit2 meragam,demam panas semua...sekali mel bawak umah acik nie tanye dia leh urut budak tu yg mel suh urutkan ain tuhh...acik tu kate memang bdn ain sakit2 n urat dia tegang2..sekali kene urut 3x...tdo lene ain..alhamdulillah...

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber