Skip to main content

update on rania..

kepada semua yang mengambil berat pasal nia. terimakasih aku ucapkan. inila gunanya blog kan? tempat meluah perasaan & berkongsi cerita dengan rakan- rakan..
.
ok, pagi ni aku mmg ke office. nia terpaksa la aku hanta ke nursery. tp da janji nak amik nia tengah hari. dengan harapan, dpt la boss approve kan cuti aku. masuk ofis, da tak senang duduk. senang cite, bukan buat keja pun. kepala teringat kat nia je.
.
sebabnye, sepanjang hari semalam, terutama malam tadi, badan nia sangat panas. org cakap, kalo letak telur goreng atas dahi dia pun, bole masak. aku pun tak penah badan panas macam tu. makanya, tido kami pun tak lena. kena sentiasa lap badan nia untuk kurangkan suhu badan. but still, it doesn't works. badan nia makin panas. sampai pagi td sebelum aku tuka baju dia, suhu badan dia 38.6. tak kurang langsung.

malam tadi, nia da takde senyum2 dah. monyok je muka. merengek je. badan panas sangat. bila duduk pun, mcm tehoyong hayang tak larat..

letak cool fever kat dahi & belakang badan dia pun still takde effect...

so tadi, aku masuk ofis, isi leave form, nasib baik dpt boss yg memahami. dia soh aku terus bawak nia gi paed. aku pun terus amik nia kat nursery & bawak nia ke an-nur. boss aku cakap kalo baby demam ni takyah pegi klinik biasa. terus je bawak pegi hospital. lagi la kuat aku nak balik cepat..

sementara menunggu giliran. selalu dapat naik kuda ni, teruja habis. tp bila letak kat kuda, dia monyok je. masa amik kat nursery td, cikgu dia cakap, nia baru lepas muntah. lega bila dpt amik nia awal..

panggil pun tak senyum. time ni suhu badan nia 38.1. masih panas menggelegak lagi. syukur tak lama tunggu giliran, kalo tak sure nia mengamuk.. dr. arbaiyah cakap nia demam biasa cuma ubat yg aku dpt tu dose dia rendah untuk suhu badan nia. thats why, suhu tak turun2. so tadi doktor bagi ubat time tu terus then ade tambahan supplement. sebab nia dok nursery & tbole kata kerap selsema & demam, doktor soh nia makan supplement tu untuk prevent nia kena demam lagi.

alhamdulillah nia da tak demam. cuma merengek je nak bedukung. doktor kata its normal as long dia tak pasif. dia still tau ape dia nak. doktor kata kalo sampai jumaat still demam lg kena datang balik. lega dah satu bab bila badan nia da tak panas. current temp 36.1. harap kekal suhu ni..
note : tq semua yg ambil berat..really appreciate it..

Comments

azyyati anuar said…
nia...sdihnyer mak long tgk muke nia...lps ni papa n mama nia kene rajin2 la jaga nia ek...jg die elok2...bwk ler c nia ni g klinik or hospital ni same2...cuti pun kene la same2 ek...plz, give n take..

aku x leh aa tgk baby sakit2 ni..kesian..alhamdulillah la dah beransur pulih...

dik..x yah la ko g bwk die mandi kt swimming pool...air dlm pool tu pun bukannye bersih sgt..tnggu setahun..br leh g berenang...
[I][T][A] said…
Kesian nia asyik demam jerkan... selsema tak?? apa pun moga nia cepat sembuh..

bos alya tu baikkan.. sangat memahami... company yang alya keja ni melayu @ chinese??
Mrs. Simplicity said…
along : sebab mandi pool ke? doktor kata bukan sebab tu. sebab virus.. tapi tula, kena jaga betul2 la lepas ni. tak leh nak sesuka ati angkut sana sini..

ita : company alya 100% bumiputera. so far, management understanding as long kite tak amik kesempatan. nia jarang demam. tp ni la demam nia yg paling teruk..
Jiey^Mien said…
Ciannye Nia.. Moga cepat sehat yea.. Tp comel la muka monyok Nia, sexy jer bibir.. :p

Cam ian nyer kes gak nih, gi klinik biasa doktor bg kurang dose. Diorang takut coz ian was born premature so system badan lain sket.. last2 gi PMC gak kitorg. Kena RM300.. Mahal betul anak aku nih.. Hehhehe..

Supplement ape Nia amik weh??

P/s - ko gi tak wedding fa lusa?? ke bergantung pd keadaan kesihatan Nia?
Fad ajak gi reramai pastu singgah PD ke..
Ummi Nuhlan said…
nia.sedeynya auntie tgk nia.selalu kalo masuk blog mama nia.suker tgk muka nia..asyik senyum je.
cepat2 sembuh ye nak. nanti leh pi jenjalan ngan mama n papa. nia demam nak besar ni
saveme_zero said…
syukur nia dah recover. dulu alya kerap gak demam yani,risoooooo. mmg selalu la aku g paed. dah lps sthn...syukur alya dah xde demam. kdg2..dia nak dpt belajar benda br,mmg gitu. kita as parent..kena la sabar byk2.
Leen Die said…
huhuh..ly ko pakaikan baju ke tym nia demam?..jangan pakaikan baju pakai pampers jer ly..nia dah ok yer..bagus nanti leh main2 kan..mesti demam nak dpt akal br tue bak kata org2 tua..huhuhu
Ryn said…
ko tanggalkn bj tinggal pampers je...tkyh pkai baju...biasa laa kita as new parents ni cuak sikit...mklumlaa tak biasa ank demam berhari2...tp tgk mood dia still nak main2 eh...ok laa tu..

p/s: cool fever tu ok ke? aku dulu pkaikan kat adam camtu je demamnya...last2 aku tuam je ngn air asam jawa..hahahahaha...mandi asam jawa adam..
wanie md zain said…
macam tu mak bila anak demam...hati ni tak senang kalau g kejer anak tak sihat lagi...nasib dpt bos yg memahami...kadang ada bos yg tak paham susah...anak kalu hantar nursery mcmtu la...dulu say pun hntr anak nursery...sampai bole dikatakan demam selsma btuk tak berhenti2...every week..last2 hantar umah jiran...so far alhamdullilah dah tak de semua tu...nia tu demam mesti nak dapat aper2 kot...semoga cepat sembuh...
Syaz said…
hi mama nia..

last month my baby pun kene demam teruk sampai masuk spital...paed sana pesan if anak demam jgn letak kool fever di dahi or belakang badan..ia akan menberi isyarat yg salah kepada otak baby...kata doc tu la..so dia soh lap badan anak di bahagian belakang n kepala (akak basahkan skit kepala anak)..lap setiap setgh jam sekali sampai suhu ok...letak kain didahi jugak tidak digalakkan...
Mrs. Simplicity said…
jiey : supplement ape nia amik nanti aku update ko. lupe dah namanye.. ian pun penah kena gitu ek? doktor ni pun satu hal, patu bg la yg sepatut nye. ini ,kite kene ulang alik gi klinik. lepas ni terus jumpe paed je.

aku gi tp lambat sikit la. da wan keje. ntah sempat ke tak. korg convoy ek? nak gi pd sekali? bes nye! kalo sempat nak join. tunggu aku sampai la weh..

imah : pas ni kena kurangkan bawak nia bejalan. senang sgt sakit anak aku ni. tq imah sebab amik berat :)

sue : mcm2 dugaan kan nak besaarkan anak ni. nak2 time dia baby lagi. harap nia tak sakit2 dah pas ni..

leen : tu la, baru aku tau wei, kalo demam jgn dibungkus budak tu. mmg ajaran songsang la aku dpt ni. kesian nia. patut la demam tak kebah2. aku surf internet baru tau teknik yg betul. tanya doktor pun doktor ckp gitu..

ryn : aku silap teknik. almaklumla banyak sgt doktor tak bertauliah bg nasihat. tq ek

cool fever? tak efektif langsung. buat badan nia lg panas je.

wanie : tu la dia. doktor pun ckp kalo dok nursery ni terlalu expose dgn mcm2. so doktor bg supplement sekali..

mama faris : thx. mmg i buat banyak silap la. anak u smpi kena admit eh? i pun risau takut nia kena admit. tp alhamdulillah, tak smpi kena admit. tq!
wanie md zain said…
minta email or address..nak kirim kad

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber