Skip to main content

SABAR, mana kau pergi?

aku perlukan satu medium untuk meluahkan perasaan. disinilah tempatnya. aku tak tau mana pergi aku yang sangat cool dulu. sejak akhir- akhir ni aku rasa kesabaran aku makin menipis. aku rasa macam akan hilang je tak lama lagi.

kalau dulu, bab2 marah nia ni, aku serah kat wan je. tapi aku rasa sekarang ni aku hampir hilang sabar melihatkan kerenah nia ni. tak tau apa yg tak kena. aku tau, now its time for the kids to explore things tapi certain time aku rasa ada limitasinya.

aku tau, aku bukan la ibu yang kuat macam org lain. sikit2 nak komplain. anak baru sorang nak komplain itu ini. tak saba nak tunggu dia besar. how i wish i can fast forward time...
  • sekarang kalau nak pakai kan baju lepas mandi semakin berperang. dengan aku yang tak bole nak bergerak sangat. mmg menduga
  • nia yang kalau nak apa- apa tak bole lambat sikit. contoh bab suap makan. mesti non stop suap dia makan. dulu aku bole cop-up, sekarang aku rasa nak babab pun ada sebab dia jenis tak sabar
  • kalau bab nak mencederakan diri ada je akal nye. contoh nya, main bawah meja makan. banyak kali dilarang, diangkat makin dibuat.
  • sekarang da pandai main dalam bilik air. tak boleh biakan pintu bilik air terbuka. kalau tak, mmg dia bole main dalam tuh
  • tak boleh tgk aku buat benda lain, mesti nak pegi kat aku. part ni, memula aku ok lagi. tapi sejak akhir2 ni, rasa nak marah je bila dia nak nyendeng2 dkt aku.
  • paling latest buat aku hilang saba bila kitorg makan kat pizza hut tadi, dia bole sapu muka dia dengan soup! sape tak hilang sabar?
aku tau dia ada instinct yang dia bakal dapat adik. tapi sejak akhir- akhir ni makin menjadi- jadi. aku tak komplain, aku perlukan tempat nak meluahkan perasaan. aku berharap aku diberi kekuatan dariNya untuk membesarkan anak- anak ku kelak. aku rasa nak migraine pun ada sekarang ni. adeh..

note : disaat entry ni ditulis nia sedang nak tido. mmg sayu hati bila tgk dia tido setelah apa yang kita geramkan kat dia seharian. tapi esok? 1 hari lagi kena sabrkan diri dengan kerenah dia. sabar, mana kau pergi????

note : aku kena banyak baca buku la pasal panduan menjadi parents ni. aku nak tau cara paling baik nak besarkan anak- anak ni. amik ko, samapi kena buat research lagi. hehehe...

Comments

@lfidah @dim said…
sabar alya..dalam keadaan alya tgh sarat alya kena banyak bersabar..memang dugaan..adriana pun lasak alya..kadang tak tahan dgn karenah dia..itu agaknya asben blm nak saya pregnant.dia kata adriana kecik lg..sabar alya..jgn tension2..nnti darah pulak naik
Mrs. Simplicity said…
alfidah : rasa nak migraine je sekarang ni tu yg luah perasaan kt blog. tah la, alya tak cukup sabar sebenarnye. ingatkan kite ni mama yg penyabar. rupenye tak jugak.

bab bagi adriana adik, setuju la sgt. tp tula, kalau Allah dah bagi rezeki, mana bisa kita menolak nya.. :)

p/s : camne bday celebration adriana? tak saba nak tau cite :)
suhida said…
alya,baca cerita ko aku teringat aku yg dulu masa razi sorg je.mmg cool ler...tp skg kecoolan aku tu dah hilang.cuma baru2 ni,aku try cool down balik.cuba kurangkan marah pada razi.dengan izt yg semput lagi...mmm..entah la..cuma skg ni kalau dorg nangis ke apa ke,aku istighfar je bnyk2 dlm hati.tp kdg2 tu tak tahan,terkeluar gak marah aku tu.entah..tp yg bab nyendeng2 tu,smpi skg razi still nyendeng 2lagi dan skg ni izt pulakkkkk...hahahahhaa...sabo je la alya.na buat camne.lagi satu yg wat aku tercool down jap klu marah dorg,aku terbayang cane nanti klu dorg da besar,dorg lak marah aku..mesti aku sedih...huhu...
Mrs. Simplicity said…
suhida : banyak jugak kita kena terapi minda kite ni kan dalam nak handle anak2 ni. aku mmg tarik napas panjang2 je la lepas tu istighfar banyak2. mmg aku jenis tak naik tangan. naik suara je. tp lately pitching aku makin tinggi buat aku naik migraine.

part ko tebayang bila kita diorg besar tu, sedih aku weh. jgn la diorg marah kita. huhuu...
mamashasha said…
Alya, aku br nk kuarkn n3 parenting..haha belum
Habis lagi dah laptop mati.xpasan bateri out since
Kat opis tadi.
Apapun aku tau kalau aku kat tempat ko pun SABAR aku
Hilang.anak2 mmg menguji kite kan.aku pernah
Menangis sebab geramkn shasha.ada hari2 yg
Dia xmo dgr ckp skrg ni pandai menjwb pulak.
Dlm kes ko alya aku rasa instinct nia nk dpt
Adik tu salah satu faktor.ramai aku dgr gitew
Situasi mcm ni akan berlarutan hingga adik dia berusia
Beberapa bulan.
Dlm keadaan ko yg sarat ni,bykkn la istighfar
Diberi kekuatan utk mendepani ujian ni.
Tiap kali aku marah, bile usap dia masa dia nk tido
Mmg syahdu sgt,aku mintak maaf balik dgn dia coz marahkn dia
Time tu rase bersalah sgt dgn dia..kadang
Bile marah aku tinggi sore ngn dia,then only cubit or piat
Telinga.kekadang bg gak kat tgn.
ada. said…
takpe takpe. sikit lagi mama nia cuti panjang. huhu :)

selamat bersalin.semoga semuanya selamat. insyaAllah.
oYa said…
alya...samelah mcm darwisy wei..ms dekat nak leh adik..rasa tensen jg dia...skrg lglah..uwaaaaaaaaaaaa mcm2 perangai dia buat nak kasi aku mrh..bukan ape dia nak kita perhatikan dia..yelah asyik ngan adik je kan..so dia mcm memberontak buat benda yang buatkan kita mrh utk dpt perhatian..huhuhu
suhida said…
alya...dulu aku pun tak naik tangan..tiba2 aku sedih la pulak..selagi ko leh sabo,sabo banyak2 ye..
KIRIS.. said…
hi alya.. since anak kita 2 mmg sebaya..so i know how exactly u feels.. apapun..moga Allah pinjamkan kesabaran yg lebih pada alya.. lebih2 lagi dlm keadaan sarat cmni kan.. well, mgkn betul la alya ckp tu.. nia tau dia nk dpt adik..tu saja nk manja lebih2.. but still, we'r only a human being kan..yg kdg2 tersungkur jua dgn tak sengaja dek kerana kealpaan sendiri... same goes with me.. Kaseh lak skang tak mau makan bersuap..nak makan sendiri..bila dah makan sendiri..tau2 je la kan.. 10%-20% je la yg masuk..lain2 sepah2 kt lantai.. huhu...kdg2 mmg menguji tapi kdg2 redha je la.. sebab dalam hati selalu berfikir.. ada org lain yg punya dugaan yg maha hebat mesti mengharapkan anak derank mampu buat apa yg anak2 kita buat.. bila teringatkan pada mereka.. sungguh sgt bersyukur..kita jauh lebih mudah walau tk mudah mana.. sbb tak pasti mampu atau tdak ntok jadi setabah mereka..so alya.. tabahla untuk kesekian kalinya yer... moga Allah permudahkan urusan alya.. :)
LYaFRINA said…
alahh alya sabo la...
nak buat mcmana dh mmg perangai budak kot..
nanti bila ada adik mgkin mkin mjadi-jadi..
jd kna la prepare dr awl...
tp tulah.. kadangkala
mmg btl2 mduga kt kn...
smpai xtahu dmana thp ksabaran kt hilang...
ape2 pon try jadi COOL...
izzahazfar said…
salam kak..belum bersalin lg ehh..?zah faham bab sabar2 ni...anak zah pun sama...akmal tu mmg nak mengendeng jer ngan zah..kadang tak leh nak masak...tak leh nak buat ape..pastu kalo tido dia nak zah kat sebelah..kalo tak mmg suara dia la akan kedengaran satu umah...belum bab merengek2 lagi..sib baik ader suami yg suruh sabar..huhuhu..tp kalau termarah pun..karang budak tecik tu tido zah gak yg nagis tepi dia...tak sampai hati la pulak.

nia tau kot dia nak dpat adik..tu yg dok buat peranagi....sabar ya
Ibu Mifzal said…
huhu..baca entry ni buat ainey nangis la..ainey rs ainey lg x tahan sabar..mifzal lg mcm2 peelnya..selalu gak marah dia..lepas tu rs menyesal sgt..tp budak2 ni..kena gak marah..biar dia tau apa yg dia buat tu salah kan..
ryugiena said…
btl la aly. org kate, klu kite pregnant kali ke2, mst ank 1st wat perangai. hmpir hilang sabo kn. sabo jela aly. ko 2 sarat 2..

waaa..dh lame tul aku x lwt blog kengkawan. blog ko dh byk page dh aku x bc. blog aku sdri pun xterupdate. bz sgt la weh sejak akhir2 ni..
AiSHieY said…
Mohonla kesabaran dariNya byk2...istighfar byk2...anak tu penyeri idup,namun skali-skale diduge gak ngn karenah2 yg mengeramkan hati kite...anggaplah tuh salah satu pembelajaran utk die membesar...klo x aktif pun kite gak yg risau pasal xnormal cam anak org lain...bersyukur dgn ape yg ade...just think positif...satu lg...hormon time petnen ni lain skit...cepat sgt nak marah...same with me la...pe2 pun think +ve ok...good luck yer...
Ryn said…
aku pn sama...nak kena research jugak...tk khatam lg bab parenting...one word je laa utk ko dr aku....SABAR...aku pn sama ni, even kadang tu terlepas jugak laa...
Leen Die said…
maybe ko tue dah nak bersalin+ko letih kan..tue pasal ko naik angin..erm..aku dulu kan garang ngan Rayyan abah dia lak yg cool. tapi setelah di brain wash kan oleh laki aku so aku cool down tapi marah tue ada jugak kat rayyan tapi bukan marah ko ken aberckp dengan nada tegas...tegas bukan bererti marah..mcm salah satu aku terima email dr laki aku nie " Jangan kita tunjuk sikap kita yang panas baran, pemarah dan ada kuasa veto kepada mereka, jangan suka mengherdik mereka dengan perkataan "bodoh, kurang ajar, sumpah seranah dan sebagainya yang merupakan doa kepada mereka". inilah yang menyebabkan mereka derhaka kepada kita..."ada lagi wei nanti aku email kat ko?..email ko apa weii..
Mrs. Simplicity said…
bed : mmg skang ni setiap kali lepas semayang, aku doa aku diberi kekuatan nak menguruskan anak- anak aku especially dlm pantang. aku kalau dl pantang ni rasa belengas sikit. tmbh2 bila dah 2 kan. aku dok bayangkan situasi tu je. apa pun bak kata ko, takde cara lain yg kita bole buat melainkan sabar je.

ada : mama nia cuti panjang tp rasanya lagi busy dari keje kat ofis kot. anyway thanks sis!

oya : part nak tarik perhatian tu mmg aku setuju sgt oya. bila kita nak buat benda lain, dia saja nak attract kita lepas tu mula la buat benda bukan2. diorg ni tak kisah nak kena marah kot asal kita perhatikan diorg. ko best la, lepas dah kan. aku ni. huhu..

suhida : aku mmg tak pnh naik tangan setakat ni. sebab aku tau, kalau kita pukul anak ni, budak tu akan lagi memberontak. lg susah kan?

kiris : mas, your advice really inspired me. betul cakap mas tuh, patut kita syukur anak kita normal, tp tu la bak kata mas, kita hanya manusia kadang terlupa. tu yang jadi nak komplain macam2.

bab bagi makan tuh, mmg sama la dgn nia. semua nak buat sendiri. kalau kat rumah kita ok lg tau, tp kalau kat public kat kedai makan, kan ke habis semua baju tuh. tu yg jd hilang sabar.

btw, thanks sebab ingatkan alya. :)
hidayah said…
ilex alya....byk sbr...kalo x kawal,teruk nnt...budak2 biasela...mmg btul ms diorg tgh nk xplore ni kan,pjgla akalnye...kire okla nia nk gak mkn...anak kt xnak mkn sgt,lgla uji...dgn aktifnye...tp tu sme ujian kan...sbr jea...istighfar byk2..^_^
Mrs. Simplicity said…
lya : rasa nk pegi taichi je buat terapi minda. hehehe.. tp tu la, kena ingatkan diri kena jadi COOL macam dulu2. insyaAllah..

izzah : belum bersalin lg. masih bertahan :) tu la, bila anak ni tak manja dengan kita, kita macam sedih. tapi bila manja nye telebih rasa nak mrah pun ada. kena la banyak sabar kan.

ainey : ha'ah. kena ditegur jugak. tak bole dibiarkan. nanti lepas laku. takut jugak bila anak jadi mcm tu. mcm kite tak pandai didik diorg pulak kan?

nana : patut la lama ko menyepi. busy rupenye. tu la dia. nanti ko da sarat aku ingatkan ko pulak ek kena banyak sabar. heheh..

aishiey : ye shida. mmg kena think +ve je. lepas tu tak leh stress. kalau tak, lagi teruk gak nye. :)

ryn : tu la dia. mmg kena ada guidance la pasal parenting nih. takut apa yg kita buat tu salah so kesan dia bila anak2 dah besar nanti.

leen : email kat aku. kena forward kat papa nia nih. sebab silap teknik gak dia tuh. hahah.. email aku alyyani@gmail.com

email tau leen!
Mrs. Simplicity said…
hidayah : yeke? rayyan problem nak makan ek? nia pulak terbalik. selagi celik mata, mesti ade je nak mengunyah. tp tu la, semua nak buat sendiri. sudahnye kite yg geram sebab sepah2. letih sgt nak kemas. maybe sebab letih tu yg bawak kepada hilang sabar. mmg kena rileks kan diri banyak. thanks!
eiNa said…
alya: budak tgh membesar mmg panjang akal derang..kekadang mmg bleh hilang sabar tuh.. so, biar jek derang nk buat apa dulu.. klu dh tgk makin menjadi masa tu baru marahh..
yanadzul said…
sabar la..yana pun 2 orang anak jenuh perang.. tapi ingat..org lain pun ada anak mesti mcmni gak perangai..so sabar je lah..
marah kena jugak la..kalo tak marah melampau plak..

jom join contest yana ok

http://yanadzul.blogspot.com/2010/01/yanadzul-giveaway-win-aivee-emart-toy.html
Chik Na said…
banyakkan sabar dan istighfar ... kerenah anak macm tu lah. Akak pun selalu kurang sabar ngan perangai anak-anak. Maybe Nia rasa tercabar sebab everything skang ni maybe tertumpu pasal hal-hal adik...
Mrs. Simplicity said…
eina : tu la, tak leh biarkan sangat kan. walau diorg tak serik, kita kena banyak kali tegur. tu lah, kena banyak sabar je.

yanadzul : tu la, ni baru sorang da komplain macam2. huhu.. malu pulak.

insyaAllah alya join ye. thanks for inviting :)

chik na : tak saba nak tunggu anak saya besar kak mas. sure da senang kan? tp kite ni tak penah puas. kang rindu time diorg keick pulak. heheh...
KIRIS.. said…
alya,
apa yg husband leen ckp tu betul.. coz ada gak baca kat articles kalau kita tak boleh ntok express kita nye marah, geram kat anak2..sebab diorang akan belajar dari kita.. and one more thing, my husband selalu ingtkan satu bende.. 'kata2 tu doa' so kalau marah n geram tu kan.. instead of ckp bende2 yg tk elok.. we change to 'bertuah la..baik sangat la..' n apa2 lg words yg baik.. tp apapun..me as a SAHM mmg sangat2la perlukan kesabaran n ketabahan.. anyway, moga Allah permudahkan urusan kita yer!! muahss ntok nia.. :)
Mrs. Simplicity said…
kiris : yup, adah dapat email dia. so far tak penah lagi i pukul nia. tp tinggikan suara je, skang kena banyak ingatkan diri kalau apa yg kita buat sekarang akan beri kesan kat anak2 kita bila diorg besar nanti. lg nightmare. so kena banyak sangat sabar & mintak tolong kat Allah.. :)
ainal said…
nia saje nk get attention dr ko, mmg die ade insticnt 2 yg die bakal dpt adik, 2 yg wat mcm2 hal 2 kut, sbb die takut nnt ko abaikan die ble dpt adik sok! huhu..
fieza said…
Banyak2 kan sabar yer Allya..mmg budak nak membesar ni bnyak kerenahnye..bukan nia jer susah nak siapkan bila lepas mandi..syakil lebih hebat lagi..kalu nak pakaikan pampers papa dia kena pegang tangan n badan dia..mmg kena paksa kalu tak dia lari sana sini..terpaksa la biar dia nangis kejap..yang peliknya umah pengasuh senang lak..kalu fiza kat tempat allya yang ngah sarat ni sama gak fiza rasa macam allya skang ni..kena banyak sabar jer la..
Mrs. Simplicity said…
ainal : tu la pasal. sabaje la aku...

fieza : tu la dia, mmg saja dia nak bergurau senda. tp kita nak cepat. kadang lepas pakai pampers tu bia kan dia je cmtu. sebab amik masa pulak nak pakai kan baju dgn seluar. kena la sabar..
elani makrai said…
nia dah dapat rasa kehadiran adik dia, tue yg dia risau ko tak pay attention kat dia nanti.

takper, sabar alya (cehhh, macam la terer sangat...)nurin pon kekadang ilang sabar gak, tapi tue la namanyer budak kan?

nanti adik dia dah ada alya jgn putus manja kan dia. nanti dia rasa alya tak sayang dia lak k. n percaya la, yg no 2 tue nanti mesti lebih independant...kenapa? i pn tak tau, tapi no2 selalunya begitu...
amal_fc1303 said…
sabar la yer. meh bg nia kat ina meh ina jaga dia plak. cmne la masa nia dpt adik nnt kan.
Mrs. Simplicity said…
nurin : i agree with u bab no 2 tu lebih independent. nurin no2 ke? kalau ye, mmg betul la. sebab alya no 2 gak. no 2 ni lebih cool dari sulung. kan? ;)

ina : jaga bukan takat jaga je weh. banyak lagi selain dari nak jaga jek..

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber