Skip to main content

tali pusat & tuam

sebelum tu, sorry kalau ade yang tak selesa entry2 aku lately pasal pregnancy je. sebab mmg routine aku skang tgh busy prepare hal2 ni. lagipun, lepas ni mungkin lama lagi aku nak cerita pasal hal ni. sape tau kan?

hari ni kitorg tak kemana- mana. aku kemas barang aku. korek balik stokin, nursing bra, nursing pad. nasib baik semua ada lagi dalam simpanan. kumpul kan kat satu tempat.

tajuk entry? kalau masa baby kan kite selalu kena tuam anak kite. kandungan tuam tu mcm rempah ratus dan jugak tali pusat anak kita yang bila dah tertanggal. tujuannya? aku tak pasti. tp ni mak aku yang buat.

sampai sekarang, tuam nia masih ada lg dalam simpanan. mak aku cakap lagi, nanti kalau nia dpt adik, tali pusat nia letak sekali dgn tali pusat adik dia dalam tuam adik dia pulak. tujuan nya, supaya besar nanti diorg rapat & tak bermusuh.

macam- macam petua kan? tu pasal aku masih lg simpan tuam nia. cuma mmg dimasuki serangga la sebab dalam tu pun bahan makanan kering. tapi tadi, wan da bukak tuam nya utk amik tali pusat nia tuh.

ni tali pusat nia. bukan la tali pusat, tp tempat kepit tuh, then ade sisa tali pusat dia. tali pusat nia nanti akan masuk dalam tuam adik dia pulak sekali dgn tali pusat adik dia. InsyaAllah...

note : agaknya, tu pasal aku adik beradik mmg bonding so well kot. heheh.. tah le... tapi mmg kitorg 6 beradik sangat- sangat rapat. kalau berkumpul, 6 6 bole lepak sekali sembang berjam- jam.

Comments

LYaFRINA said…
dgr gak ada org ckp kalo simpan tu blh rptkn hbungan adk bradik.. y asya dulu pon lya smpan lg.. tp pndah bru2 ni, xtau dh kmana,.
ibu damia said…
ah ah betul tu, mak ayu pun buat yg sama gak kat aleesya + ayyunie...katanya biar kasih berpanjangan...ayu pun masih simpan kepit pusat aleesya + ayyunie tu...buat kenangan atau mana tahu kot2 no 3...erkkkkk?????
ko telah menyeram kan aku ok cik puan alya.. sebab aku penah tengok citer haunted stories pasal tali pusat tu lah.. citer nye camni.. dia dua beradik mak dia simpan cam ko cakap ni lah tali pusat tu supaya dorang closed each other.. satu ketika adikd ia gi luar negara.. pehtu adik dia mati... akak dia tak tahu.. sebab adik dia selalu call dari luar negara tu... sampai satu ketika adikd i pun balik ke thailand.. kampungd orang ni... so akak dia pasan adik dia duk jek umah tak kuor umah sangat..tapi siang mesti takde umah.. senja jek baru balik.. so satu hari datanglah x bf adik dia.. masa kat luar negara dia nak sampai kan satu barang yang dipesan oleh adik dia sebelum mati.. iaitu bekas bunjut yang tersimpan tali pusat adik dia dan dia....akak dia terkejut bile dapat tahu yang adik dia dah 6 tahun mati ... wah panjang tak?

pendek citer dorang jumpalah sami tokong dorang thailand tu.. pehtu siasat2.. so maka dorang pun wat lah apo jadah nye gaya sami tu.. untuk putuskan hubungan tali pusat tu.. sebab kata sami tu roh adik dia tak nak pergi sebab ada angota tubuhd ia masih tertinggal... yang tak di tanam.. so buat lah upacara pengekebumian untuk tali pusat tu jek.. citer tu memula cambodoh jek tau.. bilee dah tahua dik dia tu sebenrnya dah mati.. naik gak bulu roma kekeke.. ko seram tak? tapi aku memang ada dengau sampai waktu tali pusat tu kene tanamkan jugak.. biar dia berjumpa tanah... tapitu kisah lah.. tapi aku rasa pe tua yang orang tua kite buat tu pun datang nye dari negara tu.. sebab aku rasa nabi muhaamd tak ajau pun cara ni.. kekek ko seram tak? jangan seram tauuu kekekeke<--- gelak pontianak
ainal said…
xpe, it just a petua, nk ikut bleh, x ikut pn ok, xde hal la.. as long pape yg kite ikut & buat 2 x menjejaskan akidah ye! heheh.. religion discussion la plak.. huhu..
Mrs. Simplicity said…
lya : yeke? takpe2, ni petua je. bukan wajib pun.. :)

ibu damia : nak tau, alya mmg harap ade komen dr ayu. means ayu buat gak ye? patut la nmpk aleesya sgn ayyunie sgt2 rapat. tp nak pecaya kesahihan petua ni bukan kat tangan kite kan? kita cuba je. tq2!

wana : weh, nape ko cite cite seram kat sini? tak bagus tuk ibu mengandung ni. hahaha..

btw, kita tiru diorg ke, diorg tiru kita??? itu persoalan nya. mungkin jugak pembuat filem ni mencari apa petua yg bole dijadikan cerita seram kat negara diorg. mungkin jugak kan? hahah..

ainal : kita tak de hak nak larang or kita takde kuasa tak nak percaya benda2 ni. bak kata ko asalkan tak terpesong akidah tak salah buat je. lgpun, kita bukan taksub percaya benda tu menyebab ikatan adik beradik ni rapat. ajaran mak ayah jugak buat kita rapat. ye tak?
macam2 petua dengar kan...
ada satu petua tuee.., kalo adik beradik asyik gaduh jerr.. kasi minum air tali pusat yang sama2 di rendam..
lagi dasat kan...??
Haru said…
erk..nak muntah tgk..tgh mkn goreng pisang nie *wekk*
mamashasha said…
alya...aku mmg nk tegur ko dah dari semlm...masuk 36 week ko dah start citer pasal bersalin sumer....adatla tu...kalau dlm mcom pun cenggitu jugak kan....lagi dekat lagi rase byk bende nk tau or refresh.....no hal la beb...aku dtg mengomen jugak dismping menambah ilmu didada....lain org lain caranye.....

ok bab tuam menuam ni setahu aku utk elak kembung....especialy bb boy...kite kene tuam kat bird n perut dia tu....kalau girl kat ari2 and perut...tp aku tak tau lak dlm tu blh boh tali pusat...yg rempah ratus tu aku tau....1 bende baru yg akan aku praktikkan nanti....tali pusat shasha aku simpan....kalau demam panas aku rendam tali pusat tu & mandikan shasha air tali pusat tu...tp disaat aku mengomen ni aku tgh dok ingat mana aku simpan tali pusat tu...hehe aku ni dah le pelupa!!!
fazilzura said…
betui beb , tali pust mmg di suruh kumpul sama2.. time aku entah le, rs ado kut..

tuam ? yup , time akil nenek aku wat kan .. ado bwg putih, lada itam..yg lain2 x tau le.. pehtu gesek2 kat sterika kasi panas, then tuam
peah @ peps said…
actually first time dengar ni..thanks alya...pasni..boley apply...
Mrs. Simplicity said…
jue : yeke? gitu sekali ek. tp mmg tali pusat ni relate dgn hubungan adik beradik la kan? mcm2..

bed : oo yeke bed? ko masih gunakan lagi ek? aku mmg benda tu dok dalam tuam je. part tuam tu mmg paling aku suka la sebab buang angin kan. time tu dgr la nia tekentut2 hehehe.. lama gak aku tuam nia tuh smpi mak aku ckp, dah la tu, tak yah pakai tuam dah. sebab dia pun da besar. hahah..

fazilzura : hahaha.. time kite tak tau la ade ke tak kan. ha'ah..letak kat iron bagi panas then tuam kat perut baby tu..

peps : yeke? bole try.. ;)
Chik Na said…
mama K.mas pun suruh k.mas simpan satu tempat kepit talipusat sufia dan faiz..konon konon nanti ikatan adik beradik tu erat & rapat ...

p/s: now ni asyik gaduh je..harapnya da besar erat & rapat la
Mrs. Simplicity said…
chik na : masa kecik mmg gaduh tak ingat kmas. tp bila da besar baru kita macam rapat sgt dgn adik beradik kita kan? :)
izzahazfar said…
mana pulak saya letak akmal nyer tali pusat ni...dah byk kali baca ttg petua ni kak...
Ryn said…
petua tali pusat ni pernah gak dgr...sebb nak bg adik badik tak gaduh2...sayang selalu...bonding each other kuat...
Mrs. Simplicity said…
izzah : cari zah.. ;)

ryn : ha'ah. aku tau pun masa mak aku tgh buatkan tuam tu la. masa tu, gelabah gak, terhilang. tp nasib jumpa..
Iryani Noor said…
alya, yani kurang paham la pasal tuam2 baby nihh.. aii bnyk lg nk kena berguru nihhh =p..

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber