Skip to main content

i challenge myself to eat...

hari rabu sama dengan hari ke pasar malam dekat dengan rumah aku. 

pasar malam taman pinggiran putra..

dulu pasar malam ni tak mendapat perhatian pun sebab tak banyakyang ditawarkan. tapi sekarang, nak cari parking pun susah. tetap naik kereta walau pun rumah depan mata je. 

semalam punya menu, aku mencabar diri aku untuk makan...

bakso! erk, mmg tak boleh masuk la. nape eh? tah la. aku ni kalau makanan pelik- pelik mmg payah skit. mmg tak leh masuk fear factor macam ni. apa lagi nak jadi pengacara jalan jalan cari makan. sebab aku terasa nak makan sangat bila lalu kedai bakso kemain penuh lagi customer. tak kurang jugak org yang makan kat situ terus. tu yang nak try sangat. tapi gagal ye. mesti ramai yang suka bakso kan? termasuk la wan.

nia pun tak makan gak. bagi mee dia je pun dia tolak. maka, papa yang kena tolong habiskan. abaikan rumah yang macam singapura dilanggar todak itu.

Comments

Unknown said…
KA KAH KAH...singpura dilanggar todak tu yg tak tahan....

ayu pun tak leh terima makan bakso...maybe sebab tau makanan from indonesia ..tu yg rasa semacam jer nak makan..sama kes ngan nasi ayam penyet...pernah cuba tapi tak serasi...

lagi satukan tak suka makan bakso sebab daging bebola dia tu rasa something...huhu
Mrs. Simplicity said…
ibu damia : ha betul la kan. ingat alya je yg rasa gitu. padahal benda tuh bebola daging tp apsl rasa lain kan? ish, samala. bola yg besar tu paling ngeri nak makan. huhuhu..
AieZa said…
aku xsure la pernah mkn ke tak bakso nih.. rasa mcm xpernah.. n rasa mcm pernah pun ade gak.. tp dlm hati mmg sgt eager nk try tu yg aku xsure dh try ke lom.. sbb tgk kat pasar mlm siap pasang booth sume kn.. ye ye jek.. tp kt mana yg specialnya bakso nih aku pun xsure..
AieZa said…
ape yg aku merepek nih.. kahhhhhhhhh.. harap ko paham.. hehehe
LYaFRINA said…
alya..samala.. xleh masuk dgn bakso tu..
bakso tu asalmya dr indonesia..

**kalo pntai timor x panggil pasar malam.. tp pasor minggu.. biar bukan hujung minggu pon.. tp still pgil pasor minggu.. pelikkn??
amal_fc1303 said…
oit ko bakso pon xmakan ker. bakso rasa mee je la. setgh org je pndai wat. kalo sedap tu mmg best la. kalo xsedap tu mmg la xleh masuk kngah nyer. ala kat umah kita pon jrang kan makan bakso. xsemua pandai wat bakso.
Chik Na said…
chik na pun tak pernah try bakso nih.. tak sampai hati nak try ;-)..he he he...tapi kakak ipar kata ade 1 gerai bakso sedap kat pasar serdang..org tempatan yg jual
OneSimpleMother said…
bakso ni makanan dr indon. tk kena tekak mmg tk suka la. akak ni ada darah javanese jadi bole la layan jugak. tapi tgk gakla sape yg jual. sup dia agak kuat sikit kan dgn rempah ratusnya..
bakso nie macam mee sup jerr.. yang bezanya bebola dia tue.. buatan sendiri.. jue kalo makan, tang bebola tue je yang ssh sikit nak abiss.. tgk pada rasanya.. mana yang leh telan, jalan jer.. kalo xleh telan tuee.. mesti di tinggalkan jerr..
izzahazfar said…
heheheh....meh lawan dgn zah...bukan setakat singapore...malaysiapun kalahk kak semaknya..


by the way...zah kat semenanjung mmg tak makan bakso sini...tp kalau bakso sabah zah makan...sedap!hehehe
r|nA @ ja|j|na said…
bakso! penah makan jugaklah tp rase macam beehun sup aje..

srupelah, rumah kami tu tongkang pecah..baru anak sorang je ni..
Mag said…
huhuhu..farah semua boleh telan.hehehe

tibe2 terpikir. ade rase pelik ke bakso?
Mrs. Simplicity said…
aieza : tu lah, eager punya pasal sebab tgk kedai diorg penuh org lepas tu yg dine in pun penuh jugak. cewah. last2 fail.

takpe2, aku redha ko nak komen apa pun. tetap aku paham. heheh..

lya : ha'ah dr indonesia bakso tuh.

kalau kat perak lak, namanye pekan rabu tapi hari sabtu. bole tak? hehehe..

ina : kesimpulannnye ko pernah makan ke? ko bole masuk ke?

chik na : tak sampai hati nak try eh kak. eheheh.. tp rasanye yg jual kat pasar malam umah alya ni org melayu yg buat kot. nmpk rupa org kita. tp tah la.

kak mas : oh banyak pakai rempah ratus, tu yg rasa lain skit kan kak? sama dengan meat ball dia kan? akak jawanese ek? wan tu bukan jawa tp dia suka betul dgn bakso.

jue : mcm alya la aritu, gigit sikit2 jek. lepas tu tak leh masuk.

izzah : heheh gitu la kalau ada anak kecik zah. org paham :D

o yeke? kot nanti ke sabah bole la try :)

rina : yeke? yg alya rasa mcm mee rebus tp lain lg. :)

tu la pasal. kalau nak dtg umah tu kena bagi notis awal2. :)

farah : heheh..farah best, makan apa saja. alya ni hampeh! :)
amal_fc1303 said…
penah la makan sekalis eumo hidup. pastu xda makan2 dh. rasa mee sup je la kan..
MaMa3H said…
mmg lah bebola daging bakso tu rasa semacam kan.....eiiii...xmau mkn lagi...
Mrs. Simplicity said…
ina : oo penah la jugak ek. ingat tak penah. bukan macam mee sup la. macam mee rebus.

mam3H : ramai rupanya tak makan eh. ingat ramai yg makan. :)
Reena said…
hi kak apa khabar..after so long reena tgk nia..cute la...dah besar..pandai dah tulis ya...adik nia pun comel la...very2 cute
Elyn Sani said…
erk ko try?? aku mmg dr dulu tak lalu bakso ni. geli tah apahal ekekek
mamashasha said…
alya, nape wei? ko tak makan malam ke?

bakso, 1st time try kat umah member aku...mak dia mmg org indon...sedap pada aku tapi aku tak pernah try bakso yg jual tempat lain....

kat umah aku ari jumaat aram pegi selalu aku pegi pasar malam hari selasa kat umah bb sitter...

nia, left hand eh? ikut sape tu?
nome said…
bakso? aku lom cuba lg...bibik aku ckp kalau kat indon, mmg makanan ruji derang...kalau kat mesia nih, payah nak jumpa the real bakso cam indon...nntlah aku suh bibik aku wat, aku nak try rasa camne...adakah sedap atau sebaliknyer?

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber