Skip to main content

7 Syawal 1431H - raya marathon

entry Syawal bersambung lagi. sebelum tu semua entry Syawal dah siap sampai current date. hanya menunggu utk di publish. ye la, kot boss aku baca blog aku ni, aku idak la sempat nak update blog kat office skang ni sebab keje beduyun. smlm siap kena marah sebab keja lambat siap. itu bukan sebab berblogging ye boss. due to sebab lain yg hanya org tertentu je tau. 

ok, back in action di pagi 8 Syawal bersamaan dgn Malaysia Day. maka, semua org harus la cuti. so seronok la bila rumah yg kami ziarah tu ada org dirumah. mungkin diorg amik kesempatan nak berehat dirumah. kitorg lak amik kesempatan menziarah. ye la, family aku ni susah nak get together kecuali time raya ni. so, 7 Syawal kami sempat beraya di rumah berikut. tu pun ada lagi rumah yg tak sempat nak cover.
  1. 10 a.m - ke taman universiti sebelah taman umah aku je rumah pakcik jamal (adik ayah). pakcik jamal aku ni suka buli aku. masa jumpa dia leh cakap "dik, no.3 tu dah bape bulan?" bole? ater, 2 tahun raya mengandung kan.sabajela...
  2. 11 a.m - ke serdang rumah nenek tiri kitorg. tahun ni nenek terpilih untuk menunaikan haji. moga semua nya selamat ye nek.
  3. 12 p.m - ke cheras jaya (taman rumah lama kami) beraya rumah makngah (kakak ayah) pulak. nia dgn adel bukan takat dapat duit raya. tapi dapat A&W ball pakngah bagi.
  4. 1 p.m - ke sg sekamat, kajang menziarah kubur arwah atuk, nenek dan maklong (kakak ayah). al-fatihah...
  5. 2 p.m - ke taman mesra, kajang beraya rumah paklong. it happen kitorg sampai diorg tgh masak utk lunch, so kitorg lunch kat sini. thanks angah fidah!
  6. 3 p.m - ke rumah arwah atuk kat kajang beraya situ then jumpa makcik siah (kakak ayah)
  7. 4 p.m - ke bangi beraya rumah paklang (abang ayah). kat rumah paklang ni la, kete wan tergeser kat bangku simen tepi gate rumah tu. no komen, bukan saya yg bawak ye bang! :D
  8. 5 p.m - ke beranang pulak rumah pakcik poji (adik ayah). kat sini aku mandikan adel dgn nia and tukar baju diorg.
  9. 7.30 pm - ke bandar tun hussin onn beraya rumah pakcik aman (adik ayah aku). esok nya diorg buat open house. aku dtg lagi ye. hehehe..
  10. 10 pm - rumah terakhir kami beraya di taman greenwood gombak. ke rumah ucu e (adik mak). time ni semua dah tak larat sangat. tapi mee kari yang maksu hidang buat kitorg segar balik. thanks mak su!
so, korang bole imagine betapa hectic nya kitorg dan budak- budak. tambah pulak family aku terus balik ke perak sebab mak aku sekolah besok nya. wan pun keje esok nya (jumaat). kitorg sampai rumah pukul 1. sampai pulak nia menangis. sebab ganggu dia tido kan. dah tu bila nangis, sampai muntah. kemain banyak lak tu. habis keluar semua makanan. 

haritu dia dah sihat sepenuhnya. so selera makan kembali. makan pun macam- maca. yang keluar balik pun macam- macam. gitu gini kul 2 baru masuk tido. family aku lak sampai perak kul 3 pagi. tu pun ada lagi rumah yg tak cover tau. what a day!

nia bila balik rumah sendiri ceria kembali. dia pulak buli atuk dia. ish2! ni sebelum keluar rumah.

ni baru sampai rumah pakcik jamal. teka adel tgh buat apa? adel tgh berak! baru 1 rumah udah selamat...

nia yang agak jakun bila jumpa tangga. so kena ada org monitor. maklong nia tgh tunggu nia. ye la, rumah nia ada je tangga. tapi tangga kat luar rumah. hehehe..

then we had b'fast at little perak. ewah, sendiri bagi nama. sebab kalau nak rasa berada di negeri perak. kat sini la ye. owner dia asal perak. then org yg datang pun mostly org perak. ater panggil teman pun yong. ape kehey nye? hehehe..

owner kedai yang pegang nia tu bagi nia dgn adel duit raya lak. tanda, sila la dtg kedai sy lagi! 

nenek tiri kami. masih muda. tapi nampak tak bape sihat. harap nenek baik2 je especially nak mengerjakan haji nanti.

 ondway ke rumah makngah pulak. adik aku yg bertindak sebagai wartawan membuat liputan. runsing aku, semua benda nak disnap.

kami dirumah makngah kami. time ni aku kena dok bawah kipas sebab adel dah ngamuk nak tido. nia yang dah tau mana nak cari kuih raya. sabajela...

lepas ke rumah mak ngah, kami ke kubur, lepas tu ke rumah paklong pulak. kat sini dha macam nursery sebab meriah dgn cucu- cucu paklong..

lepas tu ke rumah arwah atuk pulak. setiap rumah, menjamu, maka bertambah kilo2 kitorg.

lepas tu ke bangi rumah paklang pulak. nia haritu nye energy sangat la tinggi. seronok je dia pegi semua rumah.

ni mmg dah mula terasa letih dah. kalau wan penat drive, aku lak penat handle nia dgn adel.

abang dan adik is catching up..

dari bangi, bergerak pulak ke beranang. rumah pakcik aku. time ni nia dgn adel dah fresh balik la dah mandikan diorg.

bergambar bersama sebelum balik..

masa berenti solat kat petronas, wan belek2 la babun biru dia yg kena geser itu. hehehee...

lepas tu ke rumah pakcik aman lak. sama le scene ye, abang dan adik bersembang2..

umah pakcik aman tahun ni, decor kemain lagi. thanks bagi kitorg makan sate, esok kitorg dtg lagi ye!

akhir sekali masuk kl lak, ke gombak umah ucu e. mujur jugak tak jem, kalau jem, mmg aku patah balik kot.

our supper. mee kari nyum- nyum. kitorg mintak diri awal sebab budak2 dah mengamuk.

8 Syawal yang santai akan menyusul...

Comments

Fieza said…
Alyya, wan ni jenis sabar gak boleh jer ikut mana2 pegi pun. Fiza tak tahu la kalu husband fiza dah surender gamaknya drive banyak tempat gini. Tapi aper2 pun best sebab sedara mara Alyya banyak yang ada kat sini kan. Meriah jadi raya. Adel ngan nia plak ok kan. Kalau fiza ngan syakil soarang pun dah tak terhandle rasanya. Satu rumah pun dia dah buat perangai plik tau
Mrs. Simplicity said…
FIEZA : TU LA FIEZA, SO FAR, DIA OK JE KALAU NAK AJAK GI MANA. JANJI TAU NAK TUJU KE TEMPAT TU. TU LA, SEDARA MARA DEKAT2 SINI JE KEBANYAKAN NYA. SO SENANG NAK MENZIARAH. TIME RAYA NI LA NAK BERJUMPA :) TU LA DIA, NAK HANDLE BUDAK2 NI KENA BANYAK SABAR. KALAU NAK IKUT KERENAH DIORG NI, MMG TAK BERAYA LA KITORG.
amal_fc1303 said…
oit cpt je la ko nie update entry raya. ada gak ko masa yer berblogging. sinie mls nk blogging sbb internet slow la. patut kat umah pas abeh 1 syawal update trus sng. laju skit tenet umah.
AieZa said…
penatnya tgk entry raya ko.. aku baca pun secara marathon jek.. aku tak terpergi la weh.. nk sembang ape g skejap2 tuh.. akekekeke.. kira plus minus sejam je la umah sorg pakcik/mkcik eh.. huhu penatt2.. pengsan aku..

mi kari utk supper nmpk terbaekkk yer.. kesukaan ku mi kari..
nome said…
super hebat la korang berjalan rumah ke umah time raya...syok tol! camtulah spttnyer aktiviti beraya...

dari pagi sampai ke malam, x putus2 gi umah sedara...sure letey ko kan..lg2 nak handle 2 askar kecik tuh...sure balik umah melepek masing2
Yu'xan Lee said…
fuhhh sama la kita raya marathon nie, hehehe....zura raya ke2 sampe 7 biji rumah terjah, hahahha....

sesekali lepak2 ngan sedara mmg best kan...

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber