Skip to main content

hari pertama nia sekolah

dah bape hari dah anak2 kita sekolah? aci ke nak cite pasal first day nia sekolah ni? aci je la eh. so her first day of school was on Friday 6/1/2012. ingat kan tak dedebar. dedebar gak. mak nye lah dedebar. anak nya rileks je. since nia sorang je dari taska mawaddah ke sekolah dia untuk afternoon session, so aku kena make sure transit van tu tak lupa amik nia.

malam sebelum nak sekolah tu call lagi sekali kat van ni. lepas call owner, call driver tu pulak. ia2 aku ingat kan. nasib dia ingat lagi nia. budak paling cenonet la katakan. so the plan was, aku nak intai nia naik van. tp aku stuck kat office bermeeting dgn new COO. kejap2 keluar meeting room call nursery tanya nia dah naik van ke belum. tak dapat nak mengintai.nampaknya makan tahun lah niadel akan gunakan perkhidmatan transit ni. complete sampai sekolah rendah dgn KAFA.

so, aku mengintai time balik lah. sbb nak check on uniform nia yg tak habis dapat lagi. masa sampai dah ramai parents kat bawah. so aku nak naik lah terus nak collect uniform. rupanya gate bawah skang tak leh simply masuk. kena intercom sbb ada cctv attach sampai day care kat atas. so kalau parents datang nak fetch anak diorg bole tgk dari cctv je lah. menarik2...

aku intercom lah cakap nak collect rania ayesha's uniform. elok je pintu bukak, tetiba reramai parents yg dok tunggu kat bawah dgn dalam kereta pakat naik. adeh rasa bersalah pulak as the parents were not supposed to go upstairs. ampun lah teacher zai. 

 ni tangga naik ke day care. aku nak naik jenguk tp belum siap sepenuhnya lagi.

alang2 dah nak habis sekolah, aku pun tunggu la jugak. kang ramai budak mak diorg amik, anak aku takde sape nak amik. sentimental la katakan. anak takde apa pun agaknya. sambil2 tu borak2 dgn mak2 yg ada kat situ. diorg tanya camne SR branch ni ok ke teacher2 nye. aku share lah apa yg aku tau.

ni dah nak balik. nia yg depan sekali tgh letak star yg dia dapat dalam bag dia.

so masa aku amik and turun bawah, tgk kak anas, driver van nia dah standby kat bawah. aku ckp kat dia harini aku hantar ke taska, esok akak hantar dgn amik. then tgk lah nia salam cium bagai dgn kak anas ni. rapatnya rupanya. so ok lah, lega disitu.

nia ok je on her first day. ater murid tua. apekes kalau menangis kan?

and she got 2 stars on her first day. nanti kita tgk cukup setahun berapakah accumulated star dia dapat. hehehe

so, on SR mmg takde difficulties. sama je lah rutin nye. masih afternoon session. cuma kelas iqra' masa siang hari kat tadika permata sebelah je taska dia, dia tak nak participate. kelas ngaji tu hari2, so first 2 days tuh mmg dia tak mau pegi kat kelas tu. ustazah pulak kena dtg taska ajar dia. private teaching konon. kang kena extra fee kang camne? *mak kedekut* so far mmg dia masih tak nak join lagi la. kena 1 to 1 dgn dia. tak tau lah sampai bila tu agaknya. kalau nak buat benda2 baru mmg makan masa sikit. hope nia bole join kelas iqra' dgn kawan2 lain ok!

nak beli tudung mmg tak dan. so pakai je lah tudung mama yg ni. kelas ko anak mengaji pakai ariani kata cikgu ainnya. cikgu nak pinjam pun boleh. sbb tudung simpan kat taska. sekarang kena pakai kan dia seluar panjang dgn tshirt lah ke taska hari2. sebab kelas iqra' nye hari2. kang pakai sleeveless ke dress ke, udah mcm apa la pulak kan bila pakai tudung.

ni lah buku iqra' 1. tebal tuh, hope bole habiskan ontime and cepat belajar aliff ba ta..

her first masterpiece at TASKA MAWADDAH for this year.

her first homework at SR for this year. aunty ryn kata A kena tiup angin! kahhhhhhhhh.. setuju!

belajar rajin2 eh nia!

Comments

Iela Fazielah said…
ok la nia dah jd senior student..tu pasal dia relex je.. tp leh pulak xmoh belajar iqra tu...papepun harap nia dpt bljr dgn baik.... leh maintain best student mcm thn lepas
Ztee_Azwanis said…
zte nmpk SR ni mse dtg rumah alya mlm td.. sbb weols tlajak smpi lepas JJ tu, pastu u turn balik. kt shoplots tu kan.. nmpk signbod SR trus ingtkan oooo kt sni lah kot skul nia :)


ofc alya lak kt mne...? mcm best je duk Equine park tu.. semua ada kan? hehehe tkkan aku nk pndah sana lak.. *sesaja jerk haha..



hmmmm... tk sbr rasa nk hntr likha g skul.. so that die tk ketinggalan kan... bila lah tyme tu agaknya....
Mrs. Simplicity said…
K.IELA : TU LA KAK. SAMA MCM MEMULA MASUK SR DULU. BEBULAN LAH NAK ADAPT. NI TATAU LAH BAPE LAMA. HOPEFULLY TAK LAMA LA KAN.

MAMA LIKHA : YUP, KAT SITU LAH ZTE. OFFICE ALYA KAT MINES AREA. SO KENA KE DEPAN LAGI LALU SOUTH CITY SEMUA. DEKAT JUGAK TP DEK JEM JAUH LA JADINYA. TU LAH, SK NI RASA DAH COMPLETE TU DECIDE SETTLE DOWN KAT SINI. WAN NAK GI KEJE KAT BELAH S.ALAM OR KL PUN SENANG. CENTRE. :)

NEXT YEAR DAH BOLE HANTAR LIKHA KE PLAYSCHOOL ZTE. :)

PRINCESS SOLEHAH & JUE : THANKS KORANG! :)
Leen Die said…
Pandai menantu denn...kelazzzzzz
Mrs. Simplicity said…
leen die : ye lah besan! menantu i pun apa kurang nye! :D
Emmet said…
wah, entry yang menarik, blog ni pun lawa, keep up the good work! :D
Mrs. Simplicity said…
emmet : thanks for the compliment :)
Romai Adzlan Mohd Sharip said…
Hahahaha, ala2 tudung labuh gitu... nice.. :)
Mrs. Simplicity said…
romai : tu wan ckp, x yah nak beli2 tudung budak. pakai je tudung mak. nasib ada yg sesuai.
Iryani Noor said…
nia dh besar, ke strong kn =p..
wah bagus la alya hantar anak masuk class iqra' awal2... nnt leh la nia ajar adel =p
Mrs. Simplicity said…
iryani : dr last yr ustazah suruh register. tp start this year. early exposure cepat khatam Quran nanti. insyaAllah :) nia ajar adel? huhuhu..

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber