Skip to main content

aidiladha 2012

raya jumaat, khamis tu keje lagi. tapi kitorg dibenarkan balik awal dalam pukul 4.30 gitu. sebab aku kena amik niadel pukul 5. taska nak tutup dah. haritu merupakan hari terakhir diorg kat taska.  next monday, duduk kat transit smart reader dah. bagi kuih raya sebekas sorang kat pengasuh diorang and itu lah pengujung nye.

cam biasa, semua bangsa last minute, baru nak mengemas semua. konon nak bertolak lepas tgk adam&hawa. tapi gerak awal. awal nya. pukul 10 jugak. tu pun sebab hujan lebat. dah reda sikit baru kitorg gerak. mmg akan menjangkakan jem teruk. tapi mmg tak sangka, lepas je tol jalan duta, dah sangkut. KL - Slim River amik masa 4 jam nak sampai.

adik2 aku yang gerak lewat sikit pun sangkut and diorg terus exit slim river ikut jalan dalam. traffic bukan merangkak dah tapi mengensot macam siput babi. nak jadi cite haritu kitorg naik savvy. manual ye. dan aku lak, last sekali drive savvy masa memula pregnant kan nia. and that was 4 years a go. memandangkan wan dah tak larat nak drive, aku terpaksa memberanikan diri drive kete manual setelah sekian lama. alah, ok je sebenarnye. gabra je lebih. aku drive sampai Tapah.

kitorg exit Tapah. adik kitorg yang gerak lambat sebab ikut jalan dalam sampai dulu. sampai dulu pun dalam pukul 4pagi gak sampai. kitorg exit je tapah terus wan pecut macam litar lumba pun ye. sampai dalam pukul 5pagi. 

sampai rumah yang tido dah bangun, kitorg pulak tunggu subuh, semayang then tido. sedar2 dah pukul 10 pagi. mmg tak lah nak pakai baju raya kan.

kat rumah ada 2 orang je yang pakai baju raya iaitu niadel. diorg mmg excited bila sebut perkataan raya tuh. tu yg semangat. yang kitorg pulak mmg kepala weng gila.

juadah raya. opah niadel ni mmg seronok membeli benda bukan2 untuk cucu2 dia. yang terbaru teko kecik tu. syok lah nia minum milo dalam tuh. sikit2 tuang.

disebabkan hari raya jatuh pada hari jumaat, kurban hanya akan dijalankan pada esok harinya. so haritu memasing hanya merehatkan diri sahaja.

warga2 kl yang pulang ke kampung hanya menidurkan diri lepas solat jumaat sampai lah lewat petang

esok harinya semua kena bangun awal pagi sebab nak tgk lembu. tahun ni ayah dgn mak buat qurban untuk ainal, akmal, yan dgn niadel. so 7 bahagian. afdal nya, yang ada bahagian masing2 tu kena ada tgk lombu sendiri.

nia lah lembu kitorg. kurus kering. mmg tak banyak isi.

melapah beramai2. pakcik2 aku pun join sekali

budak be2 ni yang dari awal pagi bangun excited nak tgk lombu terus dihantar pulang awal sebab ketakutan. siap menangis bagai. sabajelah

antara yang dibawak balik. makyong aku masak kepala ni.

ni pun bakal dimasak balik rumah nanti

balik rumah sambung melapah. tu wan gigih mengutip ribs sebab nak suruh aku marinate. nak buat ala2 tony roma's

ekor yang bakal dibuat sup. penimbang orang jadi penimbang lembu

sampai petang lah menyiapkan barang2 nak masak. macam2 menu. makyong kau masak makanan2 exotic. kitorg masa soup tulang, prepare bahan buat soto and marinate rusuk dgn batang pinang. perap sampai malam. sebelum maghrib tu masak atas pemanggang ajaib. mmg ajaib!

antara menu malam tu. ni lah hasil nya. tak lah mcm tony roma's. tapi macam islamic steak house.

otak lembu masak tempoyak. lidah pun ada dalam ni kot.

sup tulang seperiuk besar adalah wajib.

kanak2 riang yang memeriahkan majlis

malam tu selain sedara mara yang datang bertandang, member aku pun datang. tahun ni dia beraya rumah inlaw dia kat ipoh, so singgah rumah. jamu makan soto. 

anak bongsu ita, aydeen. tq aydeen datang jumpa aunty. bukan aunty datang jumpa awak tau. hahaha.. baik je weh, tido aje. rumah bising pun steady je dia tido. 

bsok nya ahad, kitorg balik awal. dalam pukul 11 pagi gerak. mak masak daging salai masak lemak cili api. semua mmg berasaskan daging lah. mmg naik lah kolestrol aku. so tak berani minum air sejuk. minum air panas je. 

camwhoring dalam kereta sebab jem jugak!

siang hari jem stress jugak sebab budak be2 ni tak tido.

maghrib jugak lah sampai rumah, maka, aku berazam pada tahun hadapan aku akan cuba sedaya upaya utk mengelakkan jem dengan mengambil inisiatif untuk amik cuti awal. semoga azam aku untuk mengelakkan jem pada tahun2 akan datang termakbul. amin ya rabbal alamin....

Comments

nad said…
Oo, alya org ipoh ek..mak sedara saya ada sorg kt ipoh..kat meru heights

Kitorg khamis tu bertolak kul 8mlm smpi teluk intan kul 2 pg..ikut jln dlm..letih!
Salina@IbuAqil said…
Ina pun duk ipoh sis..
Selera nengok sup tulang tu sis.. ;)
yantieramli said…
meriahnya raya haji korang...
lauk2 pun meriah... :)
kitaorg balik Labis,Johor pun berejam.. dr k.l kul 10mlm sampai Labis dkat 4 pagi..
Mrs. Simplicity said…
Nad & salina : alya org bota. Member yg dok ipoh. Rasanya ni jem plg teruk kot eh? Sebelum ni ada 1 tahun tu masa raya cina. Huhu

Yanti : raya pertama mmg flat habis. Second day baru lah masak2

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber