Skip to main content

Salam Maal Hijrah & Happy Birthday Mak

bercinta nak update. mata dah ngantuk gila2. tapi tv tayang cite kuch2 hota hai pulak. iklan je tukar Armageddon. esok cuti maka tahan kan mata ni. so, cite harini takde yang best. takde yang best tapi kau update jugak kan. pagi2 masa tgh besiap dapat SMS yang membuatkan aku senyum lah jugak.

awal bebeno msg nye. biasa aku hantar niadel pukul 8. ni pukul 7 teacher dah msg tanya. ingatkan transit tutup ke apa rupanya teacher rindu niadel. comel disitu. and glad to know that diorang senang dengan niadel. moga ianya kekal sampai bila- bila.

lewat sikit hanta pagi ni. biasa pukul 8 pagi dah sampai school. ni tadi dalam 8.30 pagi gitu. liat betul nak bangun. subuh gajah duduk tadi. slow2 iron baju and bersiap. niadel kalau tak kejut, tak bangun lagi agaknya. harini first day hantar adel ke sekolah tak berpampers. aku lebihkan baju basahan incase kalau dia ter-pee. and aku pesan kat teacher kalau adel pee just pakai kan pampers sebab aku tak nak susahkan diorang. and aku bagi changing matt sekali alas tido.

sampai ofis ngam2 pukul 9. letak bag, osman ajak sarapan sama kat mamak. tetiba tekak teringin nak makan maggie kari a.k.a maggie soup mengikut term mamak. sekali sekala pekena maggie soup mamak best eh?

sambil makan tuh, sambil on the phone dgn mak. harini hari lahir mak kitorg yang ke 55 tahun. nak SMS / whatsapp dah habis ayat yg puitis2 nak reka. maka kita call saja. sempat lah sembang bertopik2. masuk office, kerja, sembang, kerja, sembang, masalah, tak leh handle, stress, amik bag, kunci kereta, lunch time cabut lari. 

pegi jusco balakong nak cari birthday card mak. konon nak pegi memory lane tu yang tak pegi mines. tapinya jusco pun nan ado memory lane. tu jusco equine. silap jusco daa.. sepatutnya afdal post on monday so boleh sampai on mak's birth date tapi mmg tak sempat sangat nak mencari, baru nak beli and dah pos pun tadi. ingat nak pos kat post office dalam jusco tapi turn nye bapak panjang. so balik office pakai account office je lah. jumaat mak boleh dapat kot.

boss aku whatsapp ni kat group. aku pun reply. boleh balik awal ke boss? sebab maghrib sekarang awal. takut tak sempat. dalam kepala ni dok ingat kena baca yasin 3 kali tuh. silap lagi daa.. hehehe..  so dah baca siap2 kat office. tahun baru, banyak azam yang nak dilunaskan. moga aku boleh maintain all the momentum terhadap2 azam2 yang aku nak laksanakan. amin... 

dekat nak balik tuh boleh pulak guruh bedentum. pukul 6, office dah kosong lepak jap kat mamak. pekena milo panas sebelum balik.

wan call ajak keluar beli barang dapur balik keje kang. ni ondway balik rumah amik niadel motif gambar? kalau hujan kan bila tekan pedal tu kalau pakai kasut mesti ada mengeluarkan bunyi yang ngilu. aku ngilu terhadap bunyi2 itu. maka terpaksa menanggalkan selipar. gila kekok drive tak pakai kasut. dulu masa memula belajar bawak kereta nak pakai kasut tak berani. la ni tebalik pulak.
amik niadel terus tanya teacher adel pakai pampers tak? teacher kata tak. wah, happy! setakat ini ye. balik rumah. then keluar balik pegi jusco. beli groceries sikit sebab esok plan nya nak duduk rumah je. so kena lah masak2. siap bawang segala pun dah habis. top up lak apa yang patut. style aku beli time nak masak. kalau rasa nak masak tu, time tu beli. tak penah buat stok sebab kadang kalau buat stok, dah jadi tak rajin nak masak or tak berkesempatan nak masak or penat nak memasak. so apa aku nak masak, time tu beli. singgah lah kedai mana beli barang sikit2.

gambar ini budak 2 orang wajib letak.  dah settle, terus je balik rumah. tak dinner kat luar pun. makan je lah apa yang ada kat rumah.

settle semua2, on tv, ada pulak cerita menarik ditayangkan serentak. sejak ada PVR ni, jakun.com lah sikit. semua benda nak rekod. and baru tau boleh rekod 2 cite je dalam masa yang sama. kalau tgk rekod, boleh tukar channel 2 tu je. aku di dalam dilema tak tau nak rekod cite apa.  sebab adam&hawa banyak ulangan tak rekod tuh. rekod my all time favorite movies kuch kuch hota hai & armageddon. yang mana kalau tgk cerita ni confirm merembes rembes ayor mata keluar. tapi ni ayor mata tgh keluar jugak. ayor mata pedih tahan ngantuk. sanggup!

cerita adel tak pakai pampers tak habis lagi, tadi dia nak berak, cam biasa ada lah port kegemaran di bucu meja makan. dia nak berdiri je situ berak tak nak masuk toilet. bila aku letak kat toilet bowl melalak2, end up pakai kan pampers. and tak berak pun. ni terus tido. takpe adel, pertama kali nak berak kat toilet mmg amik masa nak biasakan diri. mama paham. :) esok cuba lagi ye.

tengah2 tgk tv, adik aku tweet birthday celebration mak kat lumut. tradisi birthday mesti ada cake & belanja makan. suka wording kat cake tu. simple je tapi penuh makna. we love you forever mak! *idea sape tu weh?* adik2 aku semua ada kat rumah. yang dah bekeluarga ni je takde. hope mak happy selalu.  cake perasaan turkish indulgence. bak kata ainal amik feeling #Istanbulakudatang. sungguh tak boleh blah!

ok, sekian ceritera aku untuk hari ini. ada sorang ni bagitau aku, sakan betul ko update blog sekarang. ape kes? serious takde apa2. momentum tengah naik, gini lah. esok lusa tak tentu lagi untung nasib blog ni lagi. SELAMAT TAHUN BARU & SALAM MAAL HIJRAH UNTUK SEMUA...

till then! aiyoh, adel dah bangun. pukul bape lak nak tido balik ni???
nite!
publish!

Comments

nad said…
Selamat tahun baru alya n famili =)
Mrs. Simplicity said…
nad : salam maal hijrah utk nad sekeluarga jugak ye :)
Masya said…
salam maal hijrah...
panjang ceritanya....
apepun.. happy bestday buat mak awak... moga dipanjangkan umur & diberikan kesihatan yg baikkk.........
Mrs. Simplicity said…
masya : hehehe.. tq sebab sudi baca. tq ye. amin...
nome said…
happy belated besday makcik..semoga panjang umo dan bahagia di samping suami, anak2 dan juga cucu2...bertambah besar keluarga makcik yer :)

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

HFMD dan Young Living Essential Oils

Sebelum tu nak bagitau, semua cerita pasal penggunaan produk Young Living Essential Oils  dalam ni adalah berdasarkan pengalaman sendiri. Andai kata ada EO lain yang even aku tak pernah pakai sekali pun, adalah berdasarkan pengalaman support group team sendiri. No google2, no pinterest2. Yes boleh buat bahan rujukan, as EO works differently secara individu, tapi apa nak di tekankan kita cerita bila kita dah guna sendiri. Baru boleh gebang. Tidak lah hanya untuk berniaga semata. Sebelum decided to be independent distributor pun aku sendiri dah guna sendiri for almost 2 years. Lambat kan buat decision kalau tak, pioneer tu. takpe, rezeki ada dimana-mana. So sekian mukaddimah, nak share pasal rafa yang kena HFMD (hand, foot and mouth disease)  last year and aku managing his HFMD dengan menggunakan YLEO ni. Of course le kan.  Can't recall camne boleh berjangkit, aku rasa kawan sekolah kot. Start sorang kena lepas tu hantar jugak ke sekolah, rafa lah yang dapat. Huuu sedih!