Skip to main content

back to the normal routine - bersama rafa

assalamualaikum. lama tak menulis ye. been busy with the new star in this blog. sape lagi kalau bukan en rafa arman kita. dia night shift. siang molek je tido. so siang aku jadi biol. nak tido tak boleh. nak ngadap laptop lelama pun tak boleh. aku hadap laptop bila perlu je. yakni bila nak buat kerja. pantang2 pun i work from home jugak.

so, harini aku dah 24hari. dah ke baru? tak kisah lah. sabtu lepas aku dan rafa dah selamat balik semula ke seri kembangan. alhamdulillah, semua ok2 aje. chaos tok sah cakap. dulu 1 : 1. 1 adult 1 child. ni papa dah kena handle 2 anak dara dia. aku dgn rafa je. mak kan dalam pantang lg.

actually aku takde pantang sangat pun. pantang makan je. lain2 dah back to normal. not really lah. aku tak angkat berat. masih lagi sapu minyak2 panas tu semua. tak buat kerja pun. 

yang aku cakap dah back to normal routine tu aku dah start balik tugas hantar / amik niadel ke sekolah. almost 1 month ponteng. so kenalah pegi sekolah. who's driving? i am. apsl papa tak anta? papa gi keje naik moto. masuk ofis pukul 8. 

so pagi wan mandikan niadel meanwhile aku siapkan barang. rafa selalu pagi2 subuh dia tak tido lagi. nyusu, berak salin pampers baru dia tido. so timing cantik lah. for now. turun bawah bagi niadel makan, then masuk kete, jalan. pegi balik tak sampai stgh jam pun.

time ni pukul 7.30pg. tak tido dari pukul 3pagi. bagus nak. apalah aku ni tak proper introduce rafa dalam blog ni kan. belasah lah ye. nanti aku buat backdated story yg melambak.

makan dulu sebelum pegi school. aku lak minum secawan air dulu.

settle semua letak dia dalam kereta. car seat turun temurun dari zaman kakak nia.

sekarang takde dah nak gaduh sape nak duduk depan. 2-2 duduk belakang. adik duduk depan. excited nak pegi sekolah. rindu teacher dgn kawan2 nya.

mauk kete tido. hantar niadel between 7.50 to 8.00am aku drop kan diorang je sebab teacher tunggu kat bawah. another plan yang kena ikut. so aku and rafa x yah turun kete. dalam pantang katanya.

sampai rumah aku bagi dia susu sebotol yang aku dah standby and panaskan before keluar rumah tadi, terus tido sampai la x bangun2 lagi. senang taska nak jaga esok ni. takpe lah rafa, dgn mama je bejaga. mama redha.

so lega banyak bila aku bedua je dgn dia. sebab selama aku kat rumah mak aku, siang kena hurung dgn kakak2nya. rafa ok la tido je. sian kat aku tak leh take 5 langsung. so main reason kenapa aku nak balik awal ke sini tercapai. niadel bole pegi sekolah so aku bole focus kat rafa and of course diri sendiri.

mmg kat kampung ada mak ayah aku tapi tak sama dgn mama nya. anak3 dgn mama diorang kan macam magnet. 

sabtu balik rumah. sekali dgn family aku hantar aku. sebab harini konvo adik bongsu aku kat utm skudai. tu aku balik kl terus tu. semalam siap keluar lagi beli barang. ada lah benda2 kena beli. so kena keluar jugak.first time outing be-5 macam nak pegi perang. tapi survive je sampai balik rumah. cuma next time outing kena pakai twin stroller. semalam keluar bawak single stroller je. huru hara haru biru. sebab anak2 aku kan berat buntut. nia ok la sikit. adel tu ha langsung. 

ok, jangan marah ha mak outing tgh dalam hari lagi. please don't judge me. kalau korang nak tau, masa nia dulu hari ke-20 aku dah balik rumah sendiri sebab mak ayah aku pegi haji. lagi haru balik je rumah sendiri, wan kena outstation kat indonesia. i'm all alone. dengan anak first nye. 

masa adel pulak mak aku pegi turkey. masa tu ok lah adik bongsu aku ada. tapi bila dah lama2 mcm aku jaga dia, bukan dia jaga aku. i don't mind either. so jangan tekejut yang ke3 ni aku betul2 independent. please don't judge me. bagi aku as long as i have my husband with me, aku bole survive. sebab kita buat anak sama2, mari kita jaga anak sama2. tak gitu bang??

pantang? ye aku pantang. aku makan masih jaga. badan masih berlumur minyak. stokin masih berpakai. mandi dgn air panas. thats it. angkat berat tak. buat keje tak. so untuk betul2 berpantang mmg takde lah. but i know the limit. 

ok, bos kecik dah bangun. ye baru bangun. gtg. nanti cerita lagi. later!

Comments

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber