Skip to main content

Rafa kat taska

Dah seminggu rafa kat taska, ok ke? Hantar mana? Berdaftar dengan JKM tak? 

So far alhamdulillah all is well. Baru seminggu ye tak? Camne nak judge. Tapi aku macam rasa attached dgn pengasuh2 dia. Ada 2 orang yang jaga baby. Baby betul raf sorang je. Then budak 7-8 bulan dah merangkak pun. Tu pasal aku hantar kat situ. Lagi pun dekat dengan rumah. Lagi pun taska tu saja own 3 rumah. 

Corner lot dia buat tadika, tengah dia budak besar niadel. Tingkat atas tempat tinggal pengasuh. Rumah sebelah lagi tempat raf transit. Tingkat bawah budak umur 2 tahun ke bawah, tingkat atas pulak baby2 yang tak boleh jalan lagi. Raf dok situ. 2 rumah tu attached melalui dapur. So agak luas disitu kan? Idak dolonggok semua kat 1 rumah. 

Pengasuh ada lah aku nampak 4 orang. 2 rumah sini, 2 rumah sanun. Tu pasal kitorg hantar dia kat situ. And also based on the parents punya review. Asal nampak parents je aku interview. Soalan wajib anak selalu sakit tak? So far, review nya ok lah. Lagi pulak pengasuh kat sini dah keje dekat 5 tahun.

Aku kenal 3 orang je. Cikgu lin, kak yati dgn akak tak tau nama. Dia bisu. Menarik disitu. Selalu cakap pakai bahasa isyarat. Such as kalau aku hantar tu dia akan buat sign tanya rafa dah mandi ke. Baik akak tu. 

Aku bila tgk orang kurang upaya macam tu mula lah hati tersentuh. Lagi pulak dia jaga anak kita. Dia selalu cuba nak address aku puan dalam bahasan dia. Sangat touching disitu. Most of the time aku amik rafa pun dia yang dukung anak aku.

Rafa ni few times aku fetch dia mesti atas dukung. Aku tau lah dia ni kadang tak boleh diletak. Kesian pulak akak2 tu. Ater nak kelek anak aku je ke. Kesian. Kesian sokmo aku ni.

Baru nak masuk story nye ni. Kau kemain panjang mukadimah. Citenye aku smlm dgn harini bagi makanan kat diorg. Ala bukan apa pun, kek dalam tupperware tu dengan harini bagi keropok. So semalam tu lepas bagi cam biasa lah say thank you. Then aku masuk kete. Amik masa lah nak keluar kan. Ater anak ramai dalam kereta katanya. 

Sempatlah nampak akak2 tu terus makan kek yang aku bagi. Ok lah kan. Takde apa. Then harini aku bagi keropok tu kan, same thing jugak terus depa bukak then makan. Aku cam touching pulak. Mesti lapar or tak sempat nak makan petang kan. Sbb nak uruskan budak2 balik nantikan.

Dan lagi kak yati tu puji aku. 'Puan baru bersalin badannya cantik' ha kau! Sebab aku bagi makanan kot eh? Kahhhhh... 

Adoi kak, ko tak tau laki aku buat lawak "eh tayar moto abang dah botak lah. Nak kena tukar tayar" aku cam "ha tukar lah". Dia jawab apa? "Tu nak spare tyre kat perut tu" kasaq sungguh lawak mu itu bang.

Tu membawak kepada bilalah aku nak kurus ni... Tertekan bila pakai baju seluar tak muat. Sikit je lah yang muat. Siap wan cakap nak keluar bawak spare seluar takut tertetas nanti. Kuajaq kuajaq... Takpe2, motivasi untuk kurus ialah jangan beli baju seluar baru ye. Kena make sure bole pakai yang lama semula. Ni aku lah kan. So far semua sendat mendat lagi. Yang bole kancing size 27 je. 25, 26 hanya untuk dilihat je. Sabar2, tunggu 2 bulan lagi. Jenuh lumur biolangsing ni.

Patah balik cite pengasuh rafa tadi, moral of the story jangan berkira dengan pengasuh anak2 kita kan? So that dia jaga anak2 kita dgn elok. Bukan mintak balasan. Konsepnya, orang berbudi kita berbahasa. Gitu.

Panjangnya aku membebel. Pakai phone. Tgh nyusu pun boley. Ok later! 

Latest them... Macam mana ke nak centre kan ni? Lantakkan...

Comments

wah...
ko kurus dr ak beb
ak pon now pakai seluar jeans size 31-32..huhu
Elyn Sani said…
Hahha gile kasar laki ko perli! Terkekek aku membaca smp bgn faiq. Ampun.... Laki aku pulak x berckp, tapi dibelinye korset full body, lotion tah apa kejadah. Takpe beb. Ini semua cabaran kurus. Aku tggl 3kg je nk dpt kan berat sblm kawen. Hew hew chaiyok2!
Mrs. Simplicity said…
zura : tak kurus lah weh. dulu kurus lagi. huhuhu..

elyn : ye suka nau main kasar. takpe cabaran utk aku kurus! hehehehe..

Popular posts from this blog

manfaat & kebaikan deep relief - young living essential oils

kecik bukan sebarang kecik, seiring dengan nama Deep Relief   ni berfungsi untuk membantu melegakan segala- gala yang kat badan kita ni.  Deep Relief jatuh dalam kategori essential oil blend yang mengandungi : - Clove - untuk kebas- kebas - vetiver - mempunyai unsur menenangkan - Helichrysum - berunsur anticoagulant  yang mana dapat membantu untuk melancarkan darah beku dalam badan - Peppermint - mengurangkan rasa tekanan - Idaho Balsam Fir - juga berunsur anticoagulant - Palo Santo - membantu untuk yang berkaitan dengan tulang juga menyah kan emosi negatif - Wintergreen - mengurangkan rasa sakit pada otot dan saraf - Lemon - meningkatkan peredaran darah  - Copaiba - membolehkan semua EO tersebut berfungsi lebih baik bila di sapu banyak kan ingredient dalam Deep Relief  ni? ye banyak so bila masa aku pakai? - sebagai pengidap migraine dan selalu sangat ada masalah sakit kepala, deep relief wajib ada dalam bag. sapu aje kat belakang telinga, tengkuk, ken

selamat hari lahir dan selamat bersara ayah..

25/7/2010, genap lah ayahanda tersayang kami berumur 58 tahun. maka harini jugak merupakan hari terakhir ayah aku bertugas sebagai penjawat awam. dah tiba masanya juga ayah bersara. tapi kitorg ni melihatkan ayah kitorg yang sangat workaholic ni, tak dapat nak imagine macam mana la ayah dah pencen nanti kan. mak cakap, lepas ni kalau ada kursus ke mesyuarat ke diluar daerah, mak nak ayah join sekali. so bole la berjalan- jalan sekali. mak kitorg lak ade lagi 6 tahun nak pencen. lama lagi tu kan. apa pun, untuk ayah, selamat hari lahir. dah tiba masa untuk ayah rehat dan beribadah sepenuhnya. maybe this is want you have been waiting for. you've been really hardworking  during your entire service.   just nak share kat korang sedikit gambar yang aku amik kat fb cikgu sekolah ayah aku dan slide show yang diorg present kat ayah aku masa majlis perasaraan ayah aku selasa lepas. sangat tersentuh bila tgk gmbr especially the slide show tuh. ish, sedih la. banyak jasa ayah aku rupanya. bu

moment with newborn baby contest

**STICKY MODE UNTIL 31/08/2010 @ 0000HRS ** scroll down for latest entry hasrat untuk menganjurkan contest mahupun giveaway dah lama saya simpan. orang cakap belum sampai seru lagi. tapi, kali ni seru itu telah sampai. sebagai menghargai setiap kunjungan anda, komen anda, dan kesetiaan anda mengikuti blog saya  ini , maka, saya dengan sukacitanya menjemput rakan- rakan blogger sekalian untuk menyertai moment with newborn baby contest ini. syarat- syarat contest adalah seperti dibawah:  jadikan tajuk diatas sebagai tajuk entry anda jadi follower http://nayville.blogspot.com letak banner diatas, disidebar dan entry anda beserta link contest letak link http://nayville.blogspot.com di bloglist anda hanya sekeping gambar untuk seorang newborn baby. jika punya lebih dari seorang anak, anda dibenarkan menghantar gambar anak seterusnya dalam entry yang sama. jika bukan anak anda , anda juga dibenarkan untuk menghantar penyertaan. gambar 'newborn baby' mesti lah ber